1623. Vi har sett det skrämma vuxna män

När vuxna män inte är vuxna.
Ja, vad menar jag med det egentligen?
Inte att de leker med bilar fortfarande, eller att de inte städar efter sig.
Jag menar när så kallade vuxna män inte beter sig som vuxna, rent socialt.
 
När män inte respekterar sina medmänniskor. När män beter sig som att alla bör rätta sig efter dem.
När män (nej inte alla män, men män) tar sig friheten att behandla andra som skräp.
Inte för att "andra" i den här frågan, på något sätt är mindre värda än männen - utan för att männen känner att de måste hävda sig till varje pris. Att det ska vara så svårt att vara ödmjuk, behaglig, trevlig eller respektfull.
Att behöva trampa på någon annan för att själv känna sig stark, eller bara för att göra sin åsikt hörd.
Vuxna män som inte är vuxna. Män som inte kan ge plats åt andra, eller som rentav inte låter andra ta plats.
Män som anser att de aldrig har fel. Män som trackar ned på andra i sin omgivning, speciellt då kvinnor - för att de bara måste visa vem det är som bestämmer. Män som skyller ifrån sig. Män som aldrig skulle kunna ta emot kritik själva, men som utan tvekan öppnar munnen för att ge andra det. Män som verkar tro att andras kroppar är deras egendom. Män som tar till våld mot kvinnor. Män som inte vågar prata om sina känslor och ser andra män som svaga om de vågar visa sina. Män som aldrig lyssnar, men alltid har något att säga.
 
Jag är så otroligt trött. Inte bara fysiskt trött, utan trött på detta faktum. Faktumet att det fortfarande är såhär, faktumet att det troligen kommer fortsätta vara såhär en lång tid framöver. Jag börjar tvivla på att det går att ändra på mäns beteende. Att det är något genetisk eller något instinktivt, det här med att behöva hävda sig, att utöva makt över andra. Men åh vad jag inte vill tro på att det kan vara så, för det vore att döma mänskligheten till något som jag tror att de flesta vill tro att vi är "bättre än". Bättre än "djuren".
 
Idag är det internationella kvinnodagen och jag känner mig starkare än någonsin, som person, som kvinna.
Att det ska behöva undermineras av en man/män, det är bortom min förståelse.
 
Män - Prata med varandra, visa tydligt vad som inte är ok. Läs på innan ni uttalar er. LYSSNA. Se er omkring och försök göra det från någon annans perspektiv.
Kvinnor - Ta plats. Ta ingen skit. Höj din röst och varandra istället för att sänka varandra. Vi är starkare tillsammans.
 
 

Kommentera här: